


Qui som?
SERCOSA és l’empresa creada dur a terme els projectes que afecta les Terres de l’Ebre. El seu nom surt de les inicials de l’entitat: Societat General de Serveis a Col·lectivitats, SA. El projecte ebrenc tècnicament es diu “Remodelació i Ordenació del Riu Ebre i el seu entorn”, i es justifica així: “El tram del riu que es vol ordenar està subjecte a fortes variacions de cabal, amb una mitja de 400 m3/s, els quals, a l’època d’estiatge, descendeixen a menys de 100 m3/s (amb un mínim és de 12 m3/s el 29-08-1962).
Quan els cabals són alts, l’única cosa que es pot fer és protegir les marges contra possibles inundacions, però quan són molt baixos, el riu és inutilitzable per a la majoria d’activitats. Per a corregir aquest fet la solució passa per construir al riu diferents estructures (els assuts fluents) i estabilitzar-lo, amb les mínimes afectacions d’acord a un pla de protecció ambiental si s’escau.

Tram Delta-Flix
Remodelació i ordenació del riu Ebre i el seu entorn.
El tram del riu que s’ha d’ordenar està subjecte a fortes variacions de cabal, amb una mitja de 400 m3/s a l’època d’estiatge descendeix a menys de 100 m3/s (el mínim conegut és de 12 m3/s el 29 d’agost de 1962)
Quan els cabals són alts, l’única cosa que es pot fer és protegir les marges contra possibles inundacions, però quan són molt baixos, el riu és inutilitzable per a la majoria de les utilitats que normalment se li en donen, sobre tot si es tenen en consideració els cabals d’estiatge dels últims trenta anys.
Per a corregir aquest fet és necessari desenvolupar una solució definitiva que tant des del punt de vista social com econòmic i ecològic, permeti una sortida global a tots els problemes, integrant en una sola obra un conjunt de beneficis que facilitin la realització del projecte, la seva presentació a instàncies estatals o europees i l’obtenció d’ajudes econòmiques per a la seva execució i el seu manteniment.


Rabeig estable.
Per a permetre l’existència d’un rabeig estable a cada esglaó del riu és necessari construir nous assuts d’altura reduïda que no afectin al règim del riu a les crescudes, tenint en compte que cada assut ha d’anar equipat amb:

Per a ordenar definitivament el tram Riba-roja – Delta, la solució proposada és l’única tècnicament viable i econòmicament factible. Cada actuació per separat (per exemple, la navegació) no té prou pes específic per a ser presentat als interlocutors socials, financers o de les administracions estatals o europees.
La construcció de les centrals hidroelèctriques previstes fa viable el finançament de les obres bàsiques per a l’estabilització del riu i recuperació de la via navegable. Els assuts necessaris, per exigències mediambientals i de no interrupció d’altres usos, hi seran equipats amb escala de peixos, pas fix de kayacs i piragües apart de resclosa per a embarcacions.
Per altra banda, seria impensable en aquests moments construir petits salts sense aprofitar els recursos d’energies renovables amb els beneficis mediambientals que cada un d’ells aporta al conjunt de la societat, d’acord amb les premisses de la Ley de la Conservación de la Energía de 1980 i tota la legislació en connexió per a el foment de l’estalvi energètic, la no dependència de combustibles fòssils, el benefici a l’economia nacional, el foment de les activitats econòmiques locals i els beneficis mediambientals de reducció d’emissions contaminats.



